Far og datter sætter fokus på deleøkonomi for feinschmeckere

Deleøkonomi er et område, som er i hastig vækst. Både på globalt plan, men i høj grad også i Danmark. I dag har hver femte dansker benyttet sig af deleøkonomi – enten som bruger eller udbyder. Der ligger således stadig et stort uudnyttet potentiale i deleøkonomien. Et potentiale som både kan gavne miljøet, privatøkonomien og samfundsøkonomien.

Når vi bytter, sælger, lejer og deler vores ting med hinanden, udnytter vi ressourcerne bedre. Samtidigt får vi hver især mulighed for at supplere vores indtægt ved fx at udleje vores bolig, mens vi selv er på ferie, eller dele vores bil, når vi ikke selv bruger den. Derudover giver det en langt bedre samvittighed.

Henning og Mia er far og datter og begge marketinguddannede. De har netop lanceret portalen www.delluxe.dk, hvis grundtanke udspiller sig i deleøkonomien. Portalen fokuserer på deling af danskernes luksusvarer, da det er stifternes erfaring, at der mangler et sted, der kun henvender sig til feinschmeckere. Med andre ord, et unikt luksuscommunity for ligesindede, hvor luksusvarerne ikke forsvinder i mængden og drukner i alverdens andre dagligdagsvarer.  

Idéen fik Henning for mere end 10 år siden. Det var dengang ikke muligt hverken økonomisk eller tidsmæssigt at realisere drengedrømmen om at eje en Porsche. Han savnede derfor et sted, hvor man kunne nøjes med at erhverve en andel af en Porsche.

Henning kunne ikke give slip på idéen, og da Corona kom og skruede ned for Hennings ellers travle hverdag som selvstændig i industrien, var det tid til at føre portalen ud i livet. I samarbejde med sin datter, Mia, udviklede de www.delluxe.dk, som netop er gået online.

Henning fortæller: ”Delluxe står for Del luksus. www.delluxe.dk kan du både som privatperson og som virksomhed sælge, købe, udleje og dele dine luksusvarer til og af andre privatpersoner. Et eksempel kan være, at du ejer en Bavaria 42 sejlbåd, men du får den ikke brugt tilstrækkeligt, så den giver dig egentlig lidt dårlig samvittighed at have liggende. Derfor vælger du at oprette en deleannonce hos Delluxe, hvor du sætter en andel af båden, fx 20%, til salg. Dermed får du såvel et tilskud til driften samt lidt bedre samvittighed.

Et andet eksempel kan være, at du ejer flere lækre biler bl.a. en Porsche 911 som du p.t. ikke bruger så meget. Derfor opretter du en udlejningsannonce på Delluxe.dk, hvor du tilbyder udlejning af din Porsche. Du bestemmer selv vilkårene for udlejningen, www.delluxe.dk formidler blot kontakten.

Diskretion

Diskretion er et nøgleord for delluxe.dk, og det er det af tre årsager. Den første årsag er, at man alt for ofte hører om indbrud og overfald på folk, der har haft en luksusvare til salg på en online handelsplads. Det sker, fordi man som sælger på diverse handelspladser, ofte får afsløret både telefonnr., adresse, fulde navn mm., når man opretter en salgsannonce. Dermed bliver handelspladserne til et ”ta’ selv bord” for folk med dårlige intentioner. Oplysningerne bliver afsløret, for at give køber en tryghed og en tro på, at det ikke er en svindler, der har sat varen til salg. Men hvad nytter det, når risikoen for overfald og indbrud hos sælger øges.

Dette scenarie vil Henning og Mia undgå, og derfor kan man oprette annoncer 100% anonymt på www.delluxe.dk. Man bestemmer selv, hvilke personlige oplysninger, man vil skrive i sin annonce, og de potentielle købere kan som udgangspunkt kun kontakte en via en kontaktformular og en chat på annoncen. Så kan du som sælger selv vurdere, om du vil oplyse dine personlige oplysninger efterfølgende, når der er etableret kontakt til den potentielle køber.

Den anden årsag til hvorfor at diskretion er vigtig på www.delluxe.dk:

Den kendte foredragsholder Mads Christensen udstillede for nylig sin livskrise offentligt i medierne og satte både sit Rolex ur og sin Porsche 911 til salg. Det er imidlertid ikke alle, der har samme mod og vil genkendes, når de sælger ud af deres luksusvarer. Det er for de fleste temmelig skamfuldt at befinde sig i en økonomisk krise.

Endelig er selviscenesættelse en stor ting i dagens Danmark. Hvor stor en andel man ejer eller om luksusvaren blot er lejet for en enkelt dag, er og bliver en privatsag.” siger Mia.

Der findes selvfølgelig også mange, der absolut ikke har behov for at være diskrete, og derfor har stifterne af Delluxe.dk altså gjort det muligt for folk selv at styre, hvor meget og hvor lidt der skal oplyses.

Målet med portalen

Vores mål med portalen er at gøre det mere attraktivt for danskerne at benytte sig af deleøkonomi, også på de områder, hvor de måske ikke havde tænkt, at det var muligt. Vi vil have danskerne til at se potentialet i deleøkonomi og se, hvilke muligheder det giver dem både økonomisk men også på oplevelsesfronten. Måske har du drømt om en fed motorcykel i 8 år, men ikke haft mulighed for at købe den. Hvorfor så ikke finde en eller flere at dele den med? Du får stadig den glæde og de oplevelser, der følger med det at have en motorcykel, men du hænger ikke på hele regningen selv. Og du skal ikke have dårlig samvittighed over at den står ubenyttet hen. 

Danskerne drømmer meget, vi vil give dem bedre mulighed for at udleve de drømme, og det gør vi med www.delluxe.dk.” forklarer Mia og fortsætter ”Portalen er i dag i opstartsfasen. Nu skal vi til at ændre danskernes vaner, så de tænker ”delluxe”, når de skal sælge, købe, udleje eller vil dele en luksusvare, så portalen kan vokse sig stor i takt med at der oprettes annoncer på siden.”

deleøkonomi for feinschmeckere
Scroll to Top